Information till boende

Hur sköter jag min lägenhet på bästa sätt?

Att bo i lägenhet innebär att man delar såväl byggnad som tvättstuga mm med sina grannar. För att uppnå en så god boendemiljö som möjligt kräver detta samarbete och att man visar sina grannar hänsyn.

Badrum
I de hus som vi äger och förvaltar finns det badrum som är renoverade vid olika tidpunkter med allt vad det innebär. Vissa badrum har helt nya tätskikt och nytt kakel och är helt moderna medan andra är renoverade när regler för fuktspärrar mm såg annorlunda ut. För samtliga badrum gäller dock att ingen håltagning får göras utan fastighetsägarens godkännande.

När det gäller det dagliga så är det viktigt att man som hyresgäst håller golvbrunnen ren från hår och smuts och att ventilen för ventilationen är fri från damm och smuts. För att säkerställa en bra ventilation behöver fläkten vara fri från smuts och damm. Om ni upplever fel i avlopp eller ventilationen ombeds ni kontakta oss omgående. Vi vill även uppmärksamma er på att vara sparsamma med vatten.

Om kranen läcker
En läckande kran kan ställa till stora skador om man har otur. Dessutom kostar det pengar samtidigt som det är en onödig belastning på miljön. Kontakta oss därför omgående om ni har en läckande kran i lägenheten.

Objudna gäster
Objudna gäster i form av ohyra, möss, fåglar mm bosätter sig ibland i husen. Vid dessa tillfällen behöver vi er hjälp med att göra oss uppmärksamma på detta. Kontakta oss så snart ni märker av ohyra i någon form. Det är viktigt att detta sker snabbt så att vi kan få ut saneringspersonal så snart som möjligt.

 

Lägenheterna

Lägenhetens golv
Det finns flera typer av golv i lägenheterna. Det som är återkommande för alla golven är att de är känsliga för vatten och repor. Som hyresgäst är du ansvarig för att sköta golven så att de inte skadas. Använd tassar under möbler och undvik att de blir skadade av vatten.

 

Väggar
Att måla och tapetsera sin lägenhet har man alltid rätt att göra men de arbeten man gör skall man utföra fackmannamässigt. Om man utför arbeten slarvigt kan man bli ersättningsskyldig när man flyttar från lägenheten.

 

Badrum
Håltagning i kakel är inte tillåtet utan hyresvärdens godkännande. Anledningen till detta är att det krävs tätning av fuktskyddet bakom kaklet om man borrar hål i det. Detta skall utföras av behörig våtrumsentreprenör.

Kontakta alltid hyresvärden innan ni utför renoveringar eller förändringar i lägenheten som påverkar lägenhetens fasta inredning.

 

Trapphuset
Som fastighetsägare ansvarar vi för att det är rent och fint i trapphuset. Vi behöver dock lite hjälp av er boende. Det är svårt att städa om det står saker i trapphuset.  Ställ därför aldrig ut soppåsar eller liknande saker i trapphuset i väntan på färd till soptunnan. Det är även bra om ni inte lägger några entrémattor eller liknande i trapphuset. Ni kan med fördel ha dessa inne i er lägenhet så blir det lättare att städa trapphuset. Skor och andra personliga saker skall inte heller lagras i trapphuset. Tänk på att trapphuset är er och grannarnas utrymningsväg i händelse av brand och därför måste de vara fria från barnvagnar, möbler, skor mm. Mer info kring brandsäkerhet finns hos Räddningstjänsten.

Lukt av rök och fimpar upplevs som störande och obehagligt av många och det är därför inte tillåtet att röka i trapphus eller några andra gemensamma delar av fastigheten. Självklart skall man ta hand om fimpar om man röker utomhus.

 

Fel eller skador
Om det uppstår fel eller skador i din lägenheten eller i de gemensamma delarna av byggnaden skall detta omgående meddelas hyresvärden. Kontakta oss gärna på via e-post (henrik@kontrakta.se) om det inte är akuta ärenden. Vid akuta ärenden hänvisar vi till de journummer som gäller. Aktuella journummer finns alltid på Kontraktas telefonsvarare. Oftast är det 0708253737 som gäller vid akuta ärenden.

 

Avfallshantering
I de flesta av våra fastigheter finns det kärl för brännbart avfall samt kompost. Vi uppmanar er att använda de blå igloos som finns i närheten för att slänga förpackningar, plåt, glas, tidningar mm. 

Det är mycket viktigt att allt avfall lämnas i de för ändamålet avsedda kärlen. Det är inte tillåtet att lämna något avfall utanför kärlen. Mer information om vad som får läggas i de allmänna kärlen finns i respektive soprum.

Information återfinns även i respektive soprum.

 

Återvinningsplatser
Närmaste återvinningsstation för skrymmande avfall hittas via Göteborgs stad.  Varje invånare i Göteborg har rätt till ett kort med ett antal fria besök på denna återvinningsstation. Inga skrymmande föremål får slängas i fastighetens soprum. Inte under några omständigheter!

 

Tvättstugor
Samtliga boende ansvarar för att tvättstugan är väl rengjord efter avslutat tvättpass. Det är viktigt att alla utför en städning även om man anser att man själv inte smutsat ner. Om tidigare hyresgäst ej städat anmäls detta till fastighetsägaren.

 

Gården

Gården får användas gemensamt av hyresgästerna under ansvar. Det finns möbler att använda. Om man grillar är det viktigt att detta sker på ett ansvarsfullt sätt. Ingen het aska eller liknande får kastas i soporna.

Under inga som helst omständigheter får personliga möbler, inventarier eller skräp ställas upp på gården! Om detta händer kommer de bortforslas på hyresgästens bekostnad.

Rastning av hundar är strängt förbjuden.

 

Brandsäkerhet

Det är inte tillåtet att förvara möbler, inventarier eller annat utanför lägenheten eller utanför källarförråd. Trappuppgångar och källargångar är utrymningsväg i händelse av brand och får inte blockeras. Mer info finns på Räddningtjänstens hemsida.

 

Låsöppning

Läsöppning med hjälp av huvudnyckel debiteras 800 kr. Juourtid 1.600 kr.

 

Tveka inte att kontakta oss vid ytterligare frågor!

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.